Fra Sapa til Halong

-fra hoejt til lavt

rain 20 °C
Se Vietnam/Australien 2009 på ToveMartins kort over rejse.

Den sorte kylling smagte som almindelig kylling nu en gang smager. Den store forskel var blot, at knoglerne var helt sorte og koedet en smugle moerkegraat.

Den 26. var vi ogsaa ude i nogle lokale bjerglandsbyer og see hvorledes de smaa stammer lever.

Den lokale stamme forfulgte gruppen overalt, og ville have os til at koebe deres smaa haandvaerk

En lokal "nisse". Deres hovedbeklaedning er knaldroed, og vi blev straks overbevist om at nisserne bor i Sapa, Vietnam

Om det var kyllingens skyld, eller anden "beskidt" mad, det er ikke til at vide, men fredag den 27. februar 2009 skulle gaa hen og vise sig som en ualmindelig slem dag for Martins helbred! :)
Det er ganske almindelig for turister og backpackere at faa smaa anfald af rejsediarre og maveonde, hvilket vi heldigvis havde undgaaet i store traek hidtil. Men natten til fredag vaagnede jeg (Martin) med en voldsom mavekrampe, og jeg indsaa meget hurtigt at det ville blive en lang nat. Fra klokken 02.00 og frem til 07.00 laa jeg paa toilettets gulv og kastede op mindst 30 gange. Hele fredagen laa jeg i sengen og havde det ikke vaeret for nogle af de andres antibiotika-piller, saa havde nok ogsaa loerdagen vaeret brugt saadan.

Om loerdagen skulle vi saa igen tilbage til hovedstaden Hanoi, med nattoget fra Lao Cai. Det gik meget godt, og da morgensolen steg op ankom vi til Hanois travle station. Straks derefter steg vi paa en bus til den smukke og unikke Halong bugt - et af verdens store naturfredningsprojekter.

En af over 3000 kalkstensformation i den enorme bugt

I Halong City steg vi ombord paa en lille baad, som skulle sejle os videre til den store oe Cat Ba. Cat Ba er den stoerste af de mange oer i Halong, med en kaempe nationalpark i midten, som vi besoegte dagen efter, mandag den 2. marts. Fra indgangen af parken vandrede vi op til toppen af et bjerg hvor der var udsigt over naesten hele oen. Det skal siges at der var nogle, der inderligt fortroed at de havde taget klipklappere paa, hehe, og der skal selvfoelgelig ikke naevnes navne - vel Tove?

Det var en stoerre bedrift at klatre helt op til toppen

Paa toppen var et 20m hoejt udsigtstaarn, hvor man fra 250m over havets overflade, blev moedt af en vidunderlig udsigt

Tirsdag den 3. gik turen saa videre med bud rundt i bugten. Der overnattede vi i to dage, hvor vi bl.a. saa drypstenshuler, udsigtstaarn over bugten og en perlefarm.

En drypstenshule

Havde det ikke vaeret for det konstante overskuede vejr, og de mange smaa regnbyer, saa havde det unaegteligt vaeret et smukt syn!

Denne aabning i klipperne afsloerer en stor indsoe i bjergene. Det kan til tider vaere som en labyrint imellem alle disse klipper.

[i]Et lille gruppebillede paa daekket af vores baad

Idag er vi saa tilbage i Hanoi paa vores hotel, hvor vi skal vaere frem til den 7. marts - for da gaar turen til Australien! Og det glaeder vi os meget til.

Skrevet af ToveMartin 01:26 Gemt i Vietnam

E-mail denne beretningFacebookStumbleUpon

Indholdsfortegnelse

Vær den første til at kommentere på denne beretning

Denne blog kræver, at du er logget på som medlem af Travellerspoint for at kunne skrive en kommentar.

Indtast dine Travellerspoint login oplysninger herunder

( Hvad er dette? )

Hvis du endnu ikke, allerede er medlem af Travellerspoint, kan du tilmelde dig gratis.