Friuge paa Fraser Island

-en uge i Campervan!

sunny 28 °C
Se Vietnam/Australien 2009 på ToveMartins kort over rejse.

Torsdag morgen d. 19. marts skulle vi med bus fra vores hostel i Byron Bay, til storbyen Brisbane for at hente en firehjulstraekker - en saakaldt Campervan!
Foerts skulle vi dog lige et smut ind forbi det danske konsulat i Brisbane for at faa lavet koerekort. Sagen er nemlig den, at de i Australien ikke godtager det danske EU koerekort, saa vi skulle have en autoriseret oversaettelse af Aeres Konsul Lars Kjaer.

Vores bil, en Nissan Patrol, var en stor 4WD med koelseskab, gasblus, og alverdens koekkengrej. Paa taget var den udstyret med et "foldeud-telt" og en tagboks til vores baggage. Der var simpelthen alt hvad man kunne forvente sig.
Vi havde (Tove, Martin og tre andre fra gruppen) besluttet os for at leje en bil og koere lidt rundt i de omkringliggende nationalparker og besoege den beroemte Fraser Island, verdens stoerste sandoe! - og det eneste sted hvor der lever vilde Dingoer.

Saadan saa vores bil ud, naar den var helt slaaet op

Den foerste dag koerte vi til Springbrook National Park, hvor vi overnattede paa et afmaerket campingsted. Vi kom dog lidt sent derhen, saa aftensmaden blev spist i moerke og det endte med at vi allerede gik i seng kl. 21.00. Det skal dog siges at det allerede blev moerkt klokken 18.30.

Udsigten fra flotte Springbrook National Park

Tidligt dagen efter koerte vi lidt rundt i parken, og saa hvordan taagen stadig laa i tykke lag omkring de hoeje bjerge. Op ad formiddagen koerte vi videre til den beroemte Lamington National Park, hvor der findes enestaaende regnskov og dyreliv. Det er et af Australiens 16 steder, som er sat paa Unescos Verdensnaturliste. I Lamington tog vi ud paa en 11 km's gaatur i regnskoven oppe i bjergene, men undervejs blev vi indhentet af Australiens tropiske regnvejr - og det vil sige at det stod ned i laartykke straaler! Vi skulle paa turen krydse flere floder og pludselig opdagede Martin at der sad en igle fast paa hans ankel. Det skulle vise sig kun at vaere den foerste i lang raekke af mange igleangreb - ADDD! De sad overalt og suggede vores blod. Da vi endelig kom tilbage til bilen var det naesten moerkt og det eneste vi kunne taenke paa, var et langt varmt bad i et af nationalparkens primitive brusekabiner.

Vi havde bestemt os for, at vi dagen efter ville koere hen til faergelejet til Fraser Island, en lille tur paa 400 km. Vi kom derhen sidst paa eftermiddagen loerdag og koebte en billet til dagen efter, og vores tilladelse til at koere, campere og opholde os paa oeen. Vi slog teltet op og overnattede paa en graesmark taet ved vandet hvor vi kunne se kaenguruerne hoppe i flokke hen over markerne i solnedgangen.

Paa denne mark hoppede der mange kaenguruer i solnedgangen

Vi stod op om morgenen og sejlede de ca. 30 minutter med faergen til Fraser Island. Fra da af var der ikke mere noget der hed asfalteret vej, vejlys, kantpaele og andet civiliseret traffikudstyr. Vi var ankommet til et stykke uberoert land hvor der kun fandtes to ting: strand og regnskov. Det er fuldstaendigt umuligt at komme rundt paa oeen uden en firehjulstraekker (4WD), og vores kom da ogsaa pa mange proever undervejs.
Det meste af dagen gik med at komme tvaers over oeen, gennem regnskoven og ud til stranden, som er oeens "hovedvej". Derfra koerte vi nordpaa 20 m fra vandkanten, og saa bl.a. Maheno, et gammelt rusten skibsvrag, Coloured Sands, gamle sandklitter, som er blevet farvet af salt og sol. Pludselig saa vi en dingo! Paa vej op ad stranden, med ca. 70 km/t saa vi i det fjerne en skygge staa midt paa sandet. Det viste sig som sagt at vaere en dingo. Dingoerne er vilde hunde, som de foerste europaerere indfoerte i Australien for flere hundrede aar siden. De lever vildt, og er aggressive. De er berygtede for bl.a. at spise alt taenkeligt mad, der iblandt boern!
Om eftermiddagen slog vi lejer med udsigt over havet og fik os en lille slapper.

Den vilde, snu, altaeddende og meget farlige dingo

Mandag koerte vi saa igen videre, denne gang ind i hjertet af oeen, og besoegte Lake McKenzie: en stille oase i midten af den groenne regnskov. Det er en stor soe af det dejligste og klareste bloede ferskvand, omgivet af helt fint hvidt sand - virkelig fantastisk.
Efter at have tilbragt et par timer i paradis, maatte vi atter videre, for vi skulle naa vores faerge i sydende af oeen, og vi havde travlt, for sydstranden er kun mulig at passere ved lavvande, og vi var allerede forsent paa den. Med tidevandet i ryggen floej vi over stok og sten, og naaede heldigvis frem til faergen.
Natten tilbragte vi paa en rasteplads lidt inde i landet, og det var faktisk ikke saa ringe endda.

Saa galt kan det gaa hvis man ikke passer paa naar man koerer paa den lumske strand. Det er ikke vores bil paa dette billede, blot en lidt for overmodig turist!

Vi havde stadig et par dage foer bilen skulle afleveres, og vi havde allerede set rigtig meget. Turen gik derfor til det dejlige Surfers Paradise, hvor vi laa paa stranden og slikkede sol. Boelgerne var dog saa hoeje at det faktisk var forbudt at svoemme i vandet, og livredderene maatte flere gange rykke ud med deres surfbraet og redde dumme turister. Herfra var der kun en lille times koersel til Byron Bay, hvor vi boede, saa vi koerte hjem og sov i vores koejesenge.

De senste par dage har vi vaeret paa stranden, slappet af og simpelthen bare nydt den afslappede levestil der hersker her i Byron Bay - det kan man sagtens vaenne sig til, hehe. Martin har koebt sig en Didgeridoo, et gammelt instrument, brugt af de indfoedte Aboriginals til at spille paa. Det giver en meget sjov baslyd, som man ikke kan forveksle med noget andet.

I morgen gaar turen saa videre til storbyen Sydney, og vores lange rejse naermer sig sin afslutning.

Skrevet af ToveMartin 02:25 Gemt i Australien

E-mail denne beretningFacebookStumbleUpon

Indholdsfortegnelse

Vær den første til at kommentere på denne beretning

Denne blog kræver, at du er logget på som medlem af Travellerspoint for at kunne skrive en kommentar.

Indtast dine Travellerspoint login oplysninger herunder

( Hvad er dette? )

Hvis du endnu ikke, allerede er medlem af Travellerspoint, kan du tilmelde dig gratis.