EasyRider

-Vietnam set fra en motorcykel

sunny 30 °C
Se EasyRider & Vietnam/Australien 2009 på ToveMartins kort over rejse.

Med en smule kildren i maven, steg vi loerdag morgen kl. 08.30 op paa hver vores motorcykler, og satte kursen mod hoejlandet og det vestlige Vietnam.

Den forste dag koerte vi ca. 240 km, med en masse stop i de smaa landsbyer, hvor vi bl.a. oplevede det stille fiskermiljoe ved stranden. Specielt kendetegnet ved denne landsby, fiskede mange fra nogle store kurve-baade, som var taetnet i bundet med tjaere. Senere paa dagen smagte vi lidt lokal braendevin. Den vietnamesiske braendevin er brygget paa en lidt speciel maade, set med danske oejne. De kalder den Slangevin! Den bestaar hovedsageligt af en stor slange, maaske en fugle eller to, lidt krydderier og sidst, men bestemt ikke mindst, den staerke risvin. De doede dyr ligger saa og traekker i risvinen, som naar man laver sin egen snaps i Danmark - men til forskel fra den danske snaps, saa smager slangevinen faktisk aekelt! Den siges at vaere god for den mandlige potens, saa den drikker drengene som var det saftevand :)
Vi overnattede ved et lille vandfald naer byen Buon Ma Thuot, hvor vi foerst skulle overmande en KAEMPE froe inde paa toilettet, foer vi kunne komme i seng.

Paa andendagen saa vi en del store vandfald, og en del plantager med forskellige krydderier og andre sjove ting. Midt paa landevej stoppede vi pludselig, da vi saa tre boender, som var ved at hoeaste en rismark. Det skulle vi selvfoelgelig hjaelpe med. Siddende paa huk, med et segl i handen laerte de os hvordan man hoester i Vietnam. Sidst paa dagen ankom vi til en stor soe kaldet LAK LAKE. Vi skulle bo paa et resort ved soen, i en fin hytte. Taet ved indgangen til resortet saa vi to store elefanter, som stille og roligt traskede afsted over en graesmark, hvilket fik os til at glaede os endnu mere til den naeste dag, hvor vi selv skulle ride paa maaske netop disse elefanter.

Efter en god nats soevn, startede vi tredje dag med en god morgenmad og skulle saa paa elefanttur. Vi koerte et par kilometer og kom derefter til en lille landsby. Her kom vi op paa nogle elefanter sammen med nogle andre piger. Vi sad to og to paa ryggen af elefanterne i en lille sofalignende ting af jern. I starten havde vi det lidt daarligt paa elefanternes vejne, og elefantrytterne var heller ikke altid lige soede ved de stakkels dyr. Turen gik over stok og sten, og efter ca. 1 km fortsatte vi ud midt i en flod, hvor vandet til sidst gik elefanten til op over oejnene. Det var lidt af en proevelse. Efter en times spadseretur paa elefantryg, naaede vi til vejs ende, og vi blev fragtet tilbage over floden i en baad.
Vi fortsatte paa motorcykelryg op i bjergene, og naaede sidst paa eftermiddagen blomsterbyen Da Lat, som ligger i en hoejde af 1600 m. Her overnattede vi paa et lille indeklemt hotel, men foerst skulle vi lige ind til centrum og se det flotte marked. Men hvilken skuffelse! Det eneste de forhandlede var fisk, fjerkrae, groensager og et par eksotiske dyr. Man kunne ogsaa koebe sig en laekker kopijakke, eller en slimet froe, men det havde vi ikke lyst til. Vi fortsatte derfor paa restaurant, og spiste den aften turens hidtidig billigste maaltid. Vi kom af med 100.000 VND (ca. 30 DKR) for os alle tre, inkl. drikkelse.

Den sidste dag, foregik hovedsageligt i bjergene. Fra Da Lat satte vi kursen tilbage til Nha Trang, men undervejs proede vi bl.a. en bobbane, saa en nedlagt togstation, og det nedlagte kongedoemmes sommerresidens i Da Lat.
40 km fra Nha Trang gik Pernilles motorcykel i stykker, hvilket resulterede i, at de blev skubbet ind til den naemeste landsby, hvor vi koebte et slaebetov. Resten af vejen hjem blev de saaledes trukket af Toves motorcykel med ca. 30 km/t.

Det har vaeret fire kanon gode dage, hvor vi virkelig har oplevet Vietnam fra en anden side. Og det at sidde bag paa en motorcykel goer at man ser tingene fra en helt anden side, og man kan komme mange steder som en almindelig turist aldrig ville komme.

Da vi i aftes kom tilbage til vores hotel, fik vi den kedelige meddelelse, at Dansk Studie Center, fra dags dato, havde afskediget vores turleder. Saa den sidste maaned i Vietnam vil vores leder, og daglige holdepunkt, vaere den erfarne, og bosiddende danske leder, Bosse og hans vietnamesiske kone Thi. Vi kender dem i forvejen og det er derfor helt naturligt at de overtager rollen som leder. Bosse har boet i Vietnam i seks aar, men arbejdet som leder for DSC i otte aar. Vi haaber paa, at vi fra paa mandag ved hvem vores leder i Australien vil vaere.
Det er selvfoelgelig ikke rart, men vi holder fortsat humoeret hoejt, og glaeder os til resten af turen.

Skrevet af ToveMartin 18:29 Gemt i Vietnam

E-mail denne beretningFacebookStumbleUpon

Indholdsfortegnelse

Vær den første til at kommentere på denne beretning

Denne blog kræver, at du er logget på som medlem af Travellerspoint for at kunne skrive en kommentar.

Indtast dine Travellerspoint login oplysninger herunder

( Hvad er dette? )

Hvis du endnu ikke, allerede er medlem af Travellerspoint, kan du tilmelde dig gratis.