Farvel til Hoi An

sunny 31 °C
Se Vietnam/Australien 2009 på ToveMartins kort over rejse.

Efter 10 dage i vietnams store skraedder- og turistby, skal vi nu videre til Hovedstaden Hanoi. Vi koerer i morgen formiddag med bussen ud til lufthavnen i Da Nang, hvorfra vi flyver de ca. 900 km nordpaa til hoejlandet og Hanoi.

I mandags startede vi paa en uges undervisning i vietnamesisk kultur og historie, og det har vaeret ret spaendende. Vi startede godt nok med lidt kedelig forelaesning om Amerikanerkrigen, som de her i vietnam populaert kalder det vi i vesten kender som Vietnamkrigen. Det bestod meget af aarstal, politiske aftaler osv., men Bosse, vores leder og laerer, formaaede alligevel at lave det lidt underholdende.

Tirsdag morgen startede med, at vi alle fik en cykel, og hele formiddagen cyklede vi rundt ude paa landet og besoegte nogle lokale familier. Det var rigtig varmt den dag, og solen stak i baade nakke og paa armene.

Onsdag havde Bosse inviteret nogle vietnamesere hen paa hotellet, hvor vi blev inddelt i smaa grupper, hvor vi snakkede og diskuterede. Vi blev dernaest inviteret hjem til dem selv, hvor vi fik te. Vi havde den aften aftalt at holde en faellesmiddag, hvor vi skulle komme i noget af vores nyindkoebte toej. Det blev i praksis til en gallamiddag med piger i flotte kjoler, og drenge i stive habbitter. Aften blev dog brat afbrudt. Foerst paa eftermiddagen var vandet nemlig gaaet paa store dele af hotellet, og det var jo ret aergeligt, men hva' faen, det er jo Vietnam taenkte vi. Det foelgende der skete var derfor naesten uundgaaeligt. En af de andre skulle lige op paa sit vaerelse, men kom pludselig tilbage med meldingen: "Tove, hvorfor staar der et vandfald ud over jeres altan?", hvortil Tove svarer: "Hmm det er nok bare vandet fra vores aircondition, det skal du ikke tage dig af". Helga, Toves vaerelses kammerat gik dog op paa vaerelset og ringede med det samme ned til os og sagde: "Tove! Kom herop med det samme, der er oversvoemmelse!" En af rengoeringsdamerne have glemt at slukke for en slange ude paa deres badevaerelse, og da vandet saa kom igen, kom det virkelig igen! Der laa ca. 5 cm vand over hele vaerelset, og i et par minutter var der en smule kaos. Men ved faelles hjaelp fik vi alle tingene ud derfra, og paa mirakuloes vis, var der ingen vandskader paa deres ting.

Tove og Martin i deres nye toej

Torsdag var en lidt sjov dag, for dagens tema var fotografering. Vi gik sammen to og to, igennem Hoi Ans gader, og tog billeder. Hver to-mansgruppe skulle vaelge et gennemgaaende tema for deres billeder, det kunne vaere trafikken, vietnamere i arbejde osv. Det var meget sjovt at se hvilke kunstneriske kompossioner de forskellige grupper havde valgt for deres billeder, og hvilke situationer de havde fanget lokalbefolkningen i.

En typisk maade for vietnameserne at transpotere koeleis fra fabrikken til de smaa butikker

Paa markedet i Hoi An er det muligt at koebe mange forskellige ting, bl.a. disse smaa soede aellinger

I gaar fredag, var vi paa et cooking-class kursus i vietnamesisk madkultur. Det var anderledes og sjovt. Vi lavede foraarsruller, kylling, salat og pandekager ala vietnam, og slet ikke ligesom vi kender dem fra Danmark. Saa nu er vi simpelthen uddannede kokke, glaed jer! :)

Skrevet af ToveMartin 05:54 Gemt i Vietnam Kommentarer (0)

Hoi An

-og en sviptur til Hue

sunny 32 °C
Se Vietnam/Australien 2009 på ToveMartins kort over rejse.

Efter fire uger i Nha Trang floej vi, mandag d. 9. februar, videre til skraedderbyen Hoi An, laengere oppe ad kysten.
Det nye hotel, Pho Hoi Resort, er et 3-stjernet hotel med udsigt over byens lille flod og gader, men det stoerte pluds er helt klart, at der er en dejlig pool!
Hoi An er helt klart kendetegnet ved de hundredevis af smaa skraedder- og skobutikker, hvor man kan faa lavet lige hvad hjertet begaerer. Byen er bygget op over en masse smaa hyggelige gader, lidt ala Esbjerg, bare i miniformat.

De foerte tre dage fordrev vi med at bestille nyt toej. Der blev trasket gade op, og gade ned, kjoler blev designet, og jakkesaet bestilt. Der er slet ingen graenser for hvad man kan faa lavet, ganske enkelt paradis for gruppens 24 piger! - og de kan li' det.

I Hoi An skete det umulige. Vi fandt en dansk restaurant hvor vi kunne faa danske Hot Dogs! Nam nam.

I torsdag tog vi paa en lille sviptur til den gamle kongeby Hue (udtales: Huae), som ligger naesten praecist midt i landet. Her brugte vi fredagen paa at se pagoder nr. 1365, vi har i hvert fald set mange, og en af de mange kongegrave. Den var beliggende paa en lille oe paa ca. tre km i diameter. I gamle dage havde en konge ca. 500 hustruer, og naar han saa doede, skulle alle hans hustruer, og deres boern, boside sig paa gravoe'en, som er en lille indesluttet kultur. De maatte aldrig gifte sig igen, og endda ej heller forlade oeen nogensinde, bortset fra boernene naar de naaede 15-aars alderen.
Torsdag aften spiste vi alle faelles paa en hyggelig "royal" restaurant. Da vi ankom til stedet, blev vi alle iklaedt traditionel vietnamesisk royal klaededragt. Tove og Martin blev haandplukket kom middagens Kejser og Dronning, hvilket indebar vi skulle iklaedes den fornemmeste af alle dragterne, den gule kongedragt med tilhoerende krone. I fordums tid var det KUN kejseren og hans dronning der maatte baere den gule farve. Dernaest blev vi foert op til kongebordet, hvor vi skulle spise, og de andre, mindre adelige, placeret ved langborde.

Martin og Tove siddende ved hoejbordet og iklaedt den kongelige klaededragt

Fredag, inden at vi koerte tilbage til Hoi An, besoegte vi Den Forbudte By i hjertet af Hue (maa ikke forveksles med Den Forbudte By i Kina). Det er et kaempe palads, med ringmure, som indikerer hvor du har adgang til at vaere. I den inderste ring, maatte kun Kejseren og hans familie komme, samt de trofaste tjenere, svaerende til et areal paa mindst 500x500m. I naest inderste ring maatte slaegtninge og ministre komme, og saa fremdeles.

De sidste to dage i Hoi An, er gaaet med at proeve vores toej til, og komme med rettelser, saa det sidder tiptop.
I morgen mandag starter vi lidt undervisning i vietnamesisk kultur, med vores nye leder Bosse, hvilket vi glaeder os meget til.

Martin proever en af hans nye skjorter, og den sidder perfekt!

Ps: hernede er det jo dejlig varmt og solrigt, og det er helt maerkeligt at taenke paa, at det er vinter i Danmark - men vi savner nu ikke de lange bukser og snotnaeser.

Tam Biet (betyder farvel)

Skrevet af ToveMartin 00:51 Gemt i Vietnam Kommentarer (1)

EasyRider

-Vietnam set fra en motorcykel

sunny 30 °C
Se EasyRider & Vietnam/Australien 2009 på ToveMartins kort over rejse.

Med en smule kildren i maven, steg vi loerdag morgen kl. 08.30 op paa hver vores motorcykler, og satte kursen mod hoejlandet og det vestlige Vietnam.

Den forste dag koerte vi ca. 240 km, med en masse stop i de smaa landsbyer, hvor vi bl.a. oplevede det stille fiskermiljoe ved stranden. Specielt kendetegnet ved denne landsby, fiskede mange fra nogle store kurve-baade, som var taetnet i bundet med tjaere. Senere paa dagen smagte vi lidt lokal braendevin. Den vietnamesiske braendevin er brygget paa en lidt speciel maade, set med danske oejne. De kalder den Slangevin! Den bestaar hovedsageligt af en stor slange, maaske en fugle eller to, lidt krydderier og sidst, men bestemt ikke mindst, den staerke risvin. De doede dyr ligger saa og traekker i risvinen, som naar man laver sin egen snaps i Danmark - men til forskel fra den danske snaps, saa smager slangevinen faktisk aekelt! Den siges at vaere god for den mandlige potens, saa den drikker drengene som var det saftevand :)
Vi overnattede ved et lille vandfald naer byen Buon Ma Thuot, hvor vi foerst skulle overmande en KAEMPE froe inde paa toilettet, foer vi kunne komme i seng.

Paa andendagen saa vi en del store vandfald, og en del plantager med forskellige krydderier og andre sjove ting. Midt paa landevej stoppede vi pludselig, da vi saa tre boender, som var ved at hoeaste en rismark. Det skulle vi selvfoelgelig hjaelpe med. Siddende paa huk, med et segl i handen laerte de os hvordan man hoester i Vietnam. Sidst paa dagen ankom vi til en stor soe kaldet LAK LAKE. Vi skulle bo paa et resort ved soen, i en fin hytte. Taet ved indgangen til resortet saa vi to store elefanter, som stille og roligt traskede afsted over en graesmark, hvilket fik os til at glaede os endnu mere til den naeste dag, hvor vi selv skulle ride paa maaske netop disse elefanter.

Efter en god nats soevn, startede vi tredje dag med en god morgenmad og skulle saa paa elefanttur. Vi koerte et par kilometer og kom derefter til en lille landsby. Her kom vi op paa nogle elefanter sammen med nogle andre piger. Vi sad to og to paa ryggen af elefanterne i en lille sofalignende ting af jern. I starten havde vi det lidt daarligt paa elefanternes vejne, og elefantrytterne var heller ikke altid lige soede ved de stakkels dyr. Turen gik over stok og sten, og efter ca. 1 km fortsatte vi ud midt i en flod, hvor vandet til sidst gik elefanten til op over oejnene. Det var lidt af en proevelse. Efter en times spadseretur paa elefantryg, naaede vi til vejs ende, og vi blev fragtet tilbage over floden i en baad.
Vi fortsatte paa motorcykelryg op i bjergene, og naaede sidst paa eftermiddagen blomsterbyen Da Lat, som ligger i en hoejde af 1600 m. Her overnattede vi paa et lille indeklemt hotel, men foerst skulle vi lige ind til centrum og se det flotte marked. Men hvilken skuffelse! Det eneste de forhandlede var fisk, fjerkrae, groensager og et par eksotiske dyr. Man kunne ogsaa koebe sig en laekker kopijakke, eller en slimet froe, men det havde vi ikke lyst til. Vi fortsatte derfor paa restaurant, og spiste den aften turens hidtidig billigste maaltid. Vi kom af med 100.000 VND (ca. 30 DKR) for os alle tre, inkl. drikkelse.

Den sidste dag, foregik hovedsageligt i bjergene. Fra Da Lat satte vi kursen tilbage til Nha Trang, men undervejs proede vi bl.a. en bobbane, saa en nedlagt togstation, og det nedlagte kongedoemmes sommerresidens i Da Lat.
40 km fra Nha Trang gik Pernilles motorcykel i stykker, hvilket resulterede i, at de blev skubbet ind til den naemeste landsby, hvor vi koebte et slaebetov. Resten af vejen hjem blev de saaledes trukket af Toves motorcykel med ca. 30 km/t.

Det har vaeret fire kanon gode dage, hvor vi virkelig har oplevet Vietnam fra en anden side. Og det at sidde bag paa en motorcykel goer at man ser tingene fra en helt anden side, og man kan komme mange steder som en almindelig turist aldrig ville komme.

Da vi i aftes kom tilbage til vores hotel, fik vi den kedelige meddelelse, at Dansk Studie Center, fra dags dato, havde afskediget vores turleder. Saa den sidste maaned i Vietnam vil vores leder, og daglige holdepunkt, vaere den erfarne, og bosiddende danske leder, Bosse og hans vietnamesiske kone Thi. Vi kender dem i forvejen og det er derfor helt naturligt at de overtager rollen som leder. Bosse har boet i Vietnam i seks aar, men arbejdet som leder for DSC i otte aar. Vi haaber paa, at vi fra paa mandag ved hvem vores leder i Australien vil vaere.
Det er selvfoelgelig ikke rart, men vi holder fortsat humoeret hoejt, og glaeder os til resten af turen.

Skrevet af ToveMartin 18:29 Gemt i Vietnam Kommentarer (0)

Undervisningen vel overstaaet

-tid til afslapning

sunny 28 °C
Se Vietnam/Australien 2009 på ToveMartins kort over rejse.

I gaar sluttede vores ca. tre ugers undervisningskursus i Kommunikation, Psykologi og Personlig udvikling med underviser og konsulent Anders Groenborg. Det har vaeret tre sjove, spaendende og laererige uger, hvor vi alle har flyttet nogle personlige graenser, i den ene eller anden forstand. Der har vaeret lagt stor vaegt paa kommunikationsdelen, for det er vores alles vigtigste redskab naar det kommer til sammenspillet, os mennesker imellem, og isaer vores kropssprog siger meget mere end man i foerste omgang skulle tro. Men ogsaa emner som personlige vaerdier, kunsten at takle modgang og negativitet, og aktiv lytning har vaeret i hoejsaedet.

Den naeste uges tid, er hvad der i programmet bliver kaldt Friugen, hvilket vil sige, at den staar til fri dispossition. Vi har valgt, Tove, Martin og Pernille, at bruge de foerste fire dage paa en Easy Rider. Dvs. en motorcykel! Vi sidder hver mand bag paa en erfaren motorcykelist, sammen med vores lille oppakning. Turen gaar op i det flotte bjergomraade, hvor vi bl.a. skal ride paa elefanter, se flotte nationalparker og besoege den beroemte blomsterby Da Lat. Turen er ca. 600 km. Vi er saaledes tilbage i Nha Trang paa tirsdag. Saa maa tiden vise, hvad de sidste dage skal gaa med, om det bliver solbadning paa den store strand eller om vi opsoeger nogle lokale sevaerdigheder, det er ikke til at vide.

Alt godt fra oesten, haaber at alle har det godt hjemme i det kolde DK

Skrevet af ToveMartin 23:49 Gemt i Vietnam Kommentarer (0)

Et boernehjem

sunny 28 °C
Se Vietnam/Australien 2009 på ToveMartins kort over rejse.

Saa blev det loerdag igen og der er gaaet endnu en uge med nye oplevelser, hver dag. Torsdag sluttede undervisningen kl 10 for at vi kunne besoege et boernehjem lidt udenfor Nha Trang. Dette boernehjem blev i tidernes morgen opstartet af en munk, som indtil da havde haft sin egen familie. Han valgte saa at braende alle broer, forlade familien og alt hvad han havde, for at leve et liv som munk. Med tiden fik han stablet dette hjem paa benene og det drives udelukkende af stoette fra arbejdspladser, voksne mennersker der tidligere har boet paa hjemmet og almindelige rejsende som os, der er interesseret i at se hvordan man som budhistisk munk skaber et hjem for 100 hjemloese boern. Vi gav hver isaer 200.000 dong (ca. 60kr), som der saa blev koebt mad for til boernene. Der ud over var der en af de andre piger, der havde faaet sendt en hel kasse med bamser herned, som vi delte ud sammen med de gaver vi havde med hjemmefra. Maaske er de vant til at, der til tider, kommer turister fra den 3. verden og besoeger dem, men paa den ene time vi var der, formaeede vi alligevel at skabe nogle relationer, for vi brugte hver isaer tid sammen med et par af boernene, til at lege med de ting vi havde foraeret dem, saa det blev til mere end blot en gave, men ogsaa minder.

Torsdag eftermiddag var vi en del, der tog paa cykeltur rundt i Nha Trang for at se nogle af de lokale sevaerdigheder. Vi var blandt andet ude og se en kaempe Budha og naar jeg siger stor, saa mener jeg 20 meter hoej, saa han var ikke lige til at se i oejnene. Som saa mange andre steder her i Vietnam, er der templer overalt - de budhistiske bliver kaldt pagoder - og derfor ogsaa i Nha Trang. Det er noget det fylder meget i deres tro, som bygger paa mange religioner, med budhisme som en af de stoerste, blandet med en stor portion forfaedre tilbedelse. Man kan ikke undgaa at blive fascineret. I og med at troen fylder saa meget i deres hverdag, har hvert hjem, med respekt for sig selv, et lille alter med fx en budha, en skaal med sand til roegelsen og noget til at ofre, som fx frugt eller kage. Paa markedet, en af de tidligere dage, saa jeg et sted hvor de var godt i gang med at sende en citronmaane afsted, har dog lidt svaert ved at tro, at Budha vil tage imod den. Han vil da hellere have en god floedeskumslagkage fra Danmark, saa tyk som han er.

Den store budha i Nah Trang

I gaar, loerdag d. 22., var vi mange der havde koebt en billet til en otte timers baadtur ud til nogle smaa oeer. Det var lidt en skuffelse, for vi havde ikke regnet med at skulle betale for bl.a. at maatte hoppe i vandet, gaa paa strandene osv. Det gad Martin dog heller ikke, saa der fik de ikke hentet mange penge. Den var heller ikke gaaet i Danmark: kraeve penge for at hoppe i havet, hvad tror de selv? :)
Den lokale besaetning underholdte med primitiv live-musik, hvilket faktisk var ret sjovt. Musikken var bare alt for hoej, og daarlig, men det maa man jo tage med. Hen mod slutningen af turen, kunne man komme ind og se et akvarie, hvor fiskene og skildpadderne laa saa taet at de umuligt kunne have haft det godt. Men om ikke andet, fik vi da set de fisk, som vi faar paa de lokale restauranter, bl.a. elefantoere-fisk.

Skrevet af ToveMartin 23:32 Gemt i Vietnam Kommentarer (0)

(Beretninger 6 - 10 af 12) « Side 1 [2] 3 »